Lovpligtig arbejdstidsregistrering: Hvad betyder det for dig?
Kære medarbejder på Aarhus Universitet
Med en ny lov om arbejdstidsregistrering, der trådte i kraft den 1. juli i år, skal medarbejdere på danske arbejdspladser nu som udgangspunkt registrere deres arbejdstid.
Sammen med landets øvrige universiteter følger Aarhus Universitet anbefalingerne fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen for, hvordan loven skal fortolkes og udmøntes i universitetssektoren. Det betyder at:
- Teknisk-administrative medarbejdere skal registrere den samlede arbejdstid på linje med de fleste øvrige grupper på det danske arbejdsmarked.
- Videnskabelige medarbejdere og ledere med personaleansvar kan undtages kravet om tidsregistrering.
Til dig, der skal registrere din arbejdstid:
Måske registrerer du i forvejen din tid, måske er det helt nyt for dig. Alle, der er omfattet af kravet om tidsregistrering, forventes inden den 1. oktober at være i gang.
- Du skal benytte AU's nye arbejdstidsskema. Skemaet er forhåndsudfyldt med 37 timer om ugen, og du behøver kun registrere afvigelser. Skemaet passer til de fleste AU-medarbejdere, der skal tidsregistrere, og kan tilpasses deltidsansatte.
- Hvis du ikke kan benytte arbejdstidsskemaet, f.eks. fordi du er timelønnet eller arbejder på skæve tider, registrerer du arbejdstid i henhold til den aftale, du har med din nærmeste leder.
- Uanset hvilken skemaløsning, du benytter, skal det gemmes i SharePoint. Du vil i din enhed få nærmere besked om, hvordan du konkret registrerer og opbevarer oplysningerne.
- AU’s nuværende fleksskema udfases med udgangen af 2024 og erstattes af det nye arbejdstidsskema.
- Du kan læse mere om arbejdstidsregistrering på hjemmesiden
Til dig, der kan undtages kravet om arbejdstidsregistrering:
- Undtagelsen besluttes af din leder. Du skal ikke foretage dig noget, men vil i løbet af efteråret modtage et tillæg til dit ansættelsesbevis via Digital Post, hvor det fremgår, at du er undtaget.
- Hvis du registrerer projekttid, skal du fortsat gøre det – projekttid er ikke knyttet til reglerne om arbejdstidsregistrering.
Loven om arbejdstidsregistrering sætter rammer for medarbejderes arbejdsmiljø og sigter på, at arbejdsgiver overholder gældende arbejdstidsregler. Uanset om du har pligt til at tidsregistrere eller er undtaget, er det fortsat i dialogen mellem din leder og dig, at der skal findes en god balance mellem opgaver og arbejdstid.
Har du spørgsmål, kan du række ud til din nærmeste leder.
Med venlig hilsen
AU HR
Aarhus Universitet
Jens Chr. Skous Vej 9
8000 Aarhus C